Ny studie: så förändrar elcykeln ditt sätt att cykla

När allt fler cyklar snabbare krävs ett nytt tänk vad gäller cykelbanor och trafiksäkerhet.  Därför ska en ny studie undersöka hur vi beter oss på elcykeln.
– Jag tänker inte lika mycket på vilken väg jag tar när jag kör elcykel och därför känner jag mig mer oberoende, säger Alex Spielhaupter som är med i studien.

Elcyklar utgör idag en liten del av alla cyklar i Sverige men försäljningen ökar snabbt. Om utvecklingen följer samma mönster som i pionjärländerna Nederländerna, Schweiz och Tyskland kan elcyklar på sikt förväntas utgöra mellan 10–20 procent av cykelflottan.

En elcykel kommer ofta upp i 25 kilometer i timmen. Det är snabbare än många orkar trampa av egen kraft.  Men elcykel går det också att cykla mer och längre vilket gör det möjligt för fler att cykla, inte minst äldre.  En högre hastighet, snabb acceleration och trångt på cykelbanorna kan dessvärre medföra fler olyckor för både cyklister och andra trafikanter. Därför behöver cykelinfrastrukturen anpassas till nya cykelbeteenden.

För att få reda på elcyklistens beteende närstuderas nu ett 40-tal cyklister. Dessa personer GPS-loggar sina vardagsresor med hjälp av mobiltelefoner och en mobilapp. Testpersonerna cyklar en vecka på en elcykel och en vecka på en vanlig cykel.

Förhoppningen är att studien ska ge underlag för att bättre förstå olika cyklisters behov och beteenden. Resultaten förväntas visa skillnader gällande hastigheter, både medelhastigheter och hastigheter vid korsningar, val av resväg och kunna fungera som underlag till stadens cykelplanering. Studien pågår mellan mars och maj och resultaten presenteras bland annat här på greenhackgbg.se i höst.

Alex Spielhaupter (bilden) är en av testcyklisterna som har loggat sina cykelresor under april.

Hej Alex!

Vad är den största skillnaden mellan att cykla elcykel och vanlig cykel?
– Det går fortare med elcykel men man får mindre motion. Det är också mer bekvämt att cykla med elcykel eftersom det inte är lika jobbigt. Jag är mer orolig för stöld med elcykel och det lite besvärligare med alla lås och i- och frånkoppling av batteri. Det tar helt enkelt mer tid för att komma iväg och det krävs lite mer planering av var man kan parkera. Jag tvekar bland att ta med elcykeln in till stan på grund av stöldrisken. Om man inte vill lämna batteriet i så måste man gå och bära på det.

Har ditt cykel – och resebeteende förändras under testperioden?
– Jag har inte så många alternativ av vilken väg jag ska välja på sträckan mellan jobb och hem. Men med elcykeln var inte de branta backarna några problem, jag valde de vägarna oftare med elcykel. Det är roligt att cykla, jag känner mig friare att ta mig fram. Jag tänker inte lika mycket på vilken väg jag tar och därför känner jag mig mer oberoende.

Hur upplever du säkerhet i trafiken, är det någon skillnad mellan elcykel och vanlig cykel?
 –Reaktionsförmågan är sämre för att det går fortare och jag tänker inte alltid på att det går så fort. Det är svårare vid trånga passager och korsningar med dålig sikt. Då kan det kännas osäkert.

Skulle du kunna tänka dig att köpa en elcykel?
– Om jag hade bott lite längre bort, kanske i en annan kommun, så hade jag använt den mer. Elcykeln är bättre för längre resor, typ längre pendling varje dag. För att åka till affären och handla så är det inte så smidigt med en elcykel på grund av lås och batteri. Elcykeln är bättre som ett komplement till bilen än till en vanlig cykel. Avståndet och topografin avgör huruvida en elcykel skulle vara ett alternativ. Som det är nu för mig, med relativ kort sträcka till jobbet, känns det inte som att en elcykel behövs utan det går bra med en vanlig cykel.

Studien genomförs av Koucky & Partners tillsammans med Trafikutredningsbyrån. Studien är finansierad av Trafikverkets skyltfond.

Vill du också vara med och bidra med data som kan ge underlag till diskussionen om trafik och klimat? WG Film har tillsammans med Cykelfrämjandet, Region Skåne and Malmö stad tagit fram en app kopplat till filmen Bike vs Cars som vill visa på var och när människor cyklar för att kunna bidra till en bättre cykelinfrastruktur. Läs mer på bikes-vs-cars.com.

 

 

 

Dela:
MENY