Nu kommer Hållbara Restauranger till Göteborg

Intresset för ekologisk mat ökar för varje år och många konsumenter är noga med vilken mat de köper hem. Men när du går på restaurang, hur gör du då? Nu lanseras Hållbara Restauranger i Göteborg för att du ska få bättre koll! Avenyfamiljen och Gothia Towers är med från start.

I början av nästa år lanseras konceptet Hållbara Restauranger i Göteborg. Tanken är att restauranger och kaféer ska mötas och tala öppet om vilka frågor de är bra på, och vad de behöver arbeta vidare med. Förutom nätverksträffar och workshops kommer coacher att stötta på plats i restaurangen, och varje restaurang gör en nulägesanalys på hållbarhetsområdet.

Det handlar inte enbart om kvaliteten på maten, utan vattenanvändning, matsvinn, avfall/städ, energi och ekonomi är lika viktiga frågor.

– En restaurang är aldrig färdig med hållbarhetsarbetet, det här är en resa som kommer att påbörjas och säkerligen ta tid, säger Annika Källvik, projektledare för Hållbara Restauranger i Göteborg.

I fokus ligger fem områden: mat, miljö & klimat, reko, kommunikation och ekonomi.

Avenyfamiljen och Gothia Towers är med från starten i Hållbara Restauranger, och ytterligare ett tiotal restauranger har visat intresse för att delta. För Tobias Hamberg, vd för Auktionsverket Restauranger och en av deltagarna i stygruppen för Hållbara Restauranger i Göteborg, är det givet att vara med.

– Som en relativt stor aktör försöker vi ligga i framkant med frågor vad gäller miljötänk, avfall, hållbar energi och odling på Avenyfamiljens restauranger. Det är viktigt och stimulerande att vi är tidiga deltagare i konceptet Hållbara Restauranger, och nu vi vill ha dialog med fler restauranger i Göteborg, säger han.

Förutom de två restauranggrupperna sitter även Göteborgs Stad, Göteborg & Co, Turistrådet Västsverige, Visita och U&We i styrgruppen.  U&We är en konsultbyrå för företag och organisationer som vill bidra till en hållbar framtid och Hållbara Restauranger startade på byråns initiativ i Stockholm tidigare i år. Förutom Göteborg är även Örebro, Uppsala, Linköping och troligen Malmö på väg att lansera konceptet.

– Om branschen kan bli duktigare på att öppet deklarera vad som finns i den mat de erbjuder, tror vi att det också blir lättare för gästerna att ställa frågor som till exempel: Var kommer fisken ifrån, har ni ekologisk mat och finns det etisk märkning? säger Annika Källvik till vartgoteborg.se.

Den 20 januari hålls ett lanseringsmingel för intresserade restauranger, är du intresserad av att vara med så hör av dig till Annika Källvik på mejl eller telefon: 031-365 00 00. Mer info finns i den här pdf:en

Dela:
MENY