Arkiv

5 tips: Så främjar du biologisk mångfald 1

Biologisk mångfald är en förutsättning för allt mänskligt liv på jorden. Naturen bidrar med ekosystemtjänster som vattenrening och pollinering av grödor men spelar också en stor roll för rekreation och vårt välbefinnande. Ju större variation av växter, djur och natur, desto större blir möjligheterna att klara av störningar i miljön. FN: s sammanställning av tillståndet i jordens ekosystem visar att mer än hälften av ekosystemen är hotade till följd av mänsklig aktivitet.

#1 Köp bara bomullsprodukter som är ekologiska

Tjugofem procent av alla bekämpningsmedel som används i världen används i bomullsodling. Bekämpningsmedel dödar inte bara de insekter som är avsikten, utan skadar även andra organismer som utsätts för kemikalierna. Genom att välja produkter med ekologisk bomull kan du hjälpa flera arter att överleva.

#2 Välj bort produkter som innehåller palmolja

Palmolja finns i många olika produkter som kakor, färdigmat, tvål. Den utvinns från oljepalmen som odlas på stora plantager i exempelvis Indonesien och Malaysia. Ett stort problem med palmoljan är att stora ytor regnskog med hög biologisk mångfald skövlas för att ge utrymme för plantagerna. Vid odlingen används också bekämpningsmedel som är giftiga för människor och miljö. Genom att exempelvis välja produkter med ekologisk rapsolja istället kan du hjälpa flera arter att överleva. Mer info hittar du vårt tips Så här undviker du palmoljan.

#3 Minska utsläpp av växthusgaser

Klimatförändringarna har stor negativ påverkan på den biologiska mångfalden. Klimatet har alltid förändrats, med dagens hastighet har dock arter svårt att hinna anpassa sig vilket leder till utrotning av arter. Ett exempel är korallreven med hög artrikedom men som nu håller på att försvinna på grund av temperaturhöjning och allt surare hav till följd av klimatförändringarna. Genom att exempelvis välja vegetarisk mat oftare och inte flyga kan du bidra till minskad klimatförändring. På svalna.se kan du skapa ett konto för att se din egen klimatpåverkan – och få fler tips på hur du kan minska den.

#4 Köp bara träprodukter från certifierade skogar

Att köpa begagnat är förstås bäst men ska du köpa nya möbler till hemmet eller trädgården så är det viktigt att välja med certifiering, som FSC. Då har det ställts krav på ansvarsfullt brukande av världens skogar. Förutom att en stor del av jordens arter är beroende av skogen bidrar den även genom att binda kol, hålla kvar marken vid häftiga regn och är en viktig del i vattnets kretslopp.

#5 Använd produkter utan skadliga kemikalier

I kläder och andra produkter med vattenavstötande egenskaper som regnkläder och bakplåtspapper kan det finnas högfluorerade ämnen (PFAS). De är extremt svårnedbrytbara och har till och med påträffats i isbjörnar, vilket bland annat riskerar att rubba deras möjlighet till fortplantning. Välj produkter med miljömärkning så kan du hjälpa flera arter att överleva.

Källor: 52 tips för biologisk mångfald
Naturskyddsföreningen
WWF

Dela:

Så bygger du en solenergidriven elcykel

Taggar: , ,

Markus Auvinen bestämde sig för att resa söderut i somras och som miljövän och tidigare elektroingenjör ville han bygga en egen elcykel driven av solenergi. Vill du bygga en likadan? Här beskriver han sitt bygge!

Nu är tekniken mogen tänkte jag och slängde mig in i projektet att bygga en elcykel som drivs av solenergi. Jag hade fått tjänstledigt ett år och sparat ihop lite pengar så det var bara att köra på. Under sommarhalvåret flög jag fram med cykeln men nu i vinter är det inte lika enkelt, men det går om jag cyklar på dagtid!

Red. anm. Tänk på att det är el du jobbar med och du bör veta vad du gör. Är du nybörjare kan det vara klokt att ta hjälp av någon mer erfaren innan du sätter igång!

Solcellsregulatorn

Navet i ett solcellssystem är en solcellsregulator. Den kopplar samman alla delar, laddar batteriet, styr förbrukarna – de prylar som behöver ström – och visar aktuell data över situationen.

Det första du gör är att koppla batteriet till solcellregulatorn. Idag finns det ingen anledning att använda någonting annat än litiumbatterier. Visst, blybatterier är billigare men det rättfärdigar inte miljösvineriet. Lite större batterier brukar se ut som bilbatterier, även om de är litium, så det kan vara lämpligt med kabelklämmor för att kabeln ska sitta ordentligt. Observera att det är lämpligt att ha en säkring som motsvarar laddregulatorns maximala strömstyrka mellan regulator och batteriets pluspol för att inte skada batteriet ifall regulatorn skulle spåra ur. Det finns säkringshållare som är hyggligt vattenskyddade i alla fall. Säkringen är en vanlig flatsäkring som till exempel finns i bilar. Anslutningen till solcellsregulatorn kan se lite olika ut men ofta räcker det att bara skala änden och skruva fast. Nedan ser du hur batteriets pluspol via en röd sladd och en säkring är ansluten till laddregulatorns batteriingång, liksom minuspolen med en svart sladd.

Solcellerna

Nu ska vi koppla in solcellerna. Ska systemet användas utomhus, i båt eller dylikt, så rekommenderar jag starkt att använda vattentäta IP67-klassade kontakter så att solcellerna kan vara utomhus utan risk för elproblem på grund av väta. De kan vara lite trixiga att montera men övning ger färdighet. Så montera IP67-kontakter på regulatorns solcellsingångar och anslut därefter solcellerna. Tänk på att kontakterna ska vara åt rätt håll, att den smala han-kontakten är plus, där strömmen kommer ut. Använd också röda kablar för plus och svarta kablar för minus så att det blir ordning och reda på systemet. Eftersom jag vill kunna ha min cykelvagn i tältabsiden och solcellerna på utsidan har jag två meter långa kablar med kontakter som passar till solcellen.

Håll koll på batteriet

För att hålla koll på batteriet så att det inte laddas ur bör du koppla 12 voltsförbrukare till laddregulatorn istället för batteriet vilket har flera fördelar. Framför allt får regulatorn då koll på läget; sjunker batterispänningen under en viss nivå kan regulatorn strypa strömmen till förbrukarna och därigenom förhindra att batteriet töms. Litiumbatterier har för all del ofta skyddskretsar, ett så kallat Battery Management System, som stänger av vid en för låg spänning men problemet då är att laddregulatorn inte heller får ström och då kan det mycket väl vara så att laddregulatorn inte längre kan ladda! Man har alltså fastnat i ett dödläge.

Bekväma kopplingar

Jag har av bekvämlighet monterat två par IP67-kontakter till förbrukaruttaget. Till det ena har jag alltid ett kylskåp kopplat och till det andra oftast ett cigarettuttag med USB-uttag där jag kan ladda min utrustning. Jag försöker nämligen att endast ha utrustning som kan laddas via USB: telefon, ficklampa, pannlampa, cykeldator och så vidare.

Ibland kan du behöva koppla in lite tyngre grejer också, som kräver 230 V växelspänning. Det finns idag utmärkta 12/230V-konvertrar som leverarar en ren sinuspänning för inte alltför mycket pengar. Du vill ha en ren sinus för att skitiga signaler, alltså en signal med kraftiga övertoner vilket blir resultatet när man till exempel simulerar signalen som en fyrkantsvåg med billiga kretsar, riskerar att förstöra utrustningen du kopplar in. Du kopplar in en sådan konverter direkt till batteriet. Detta kräver lite varsamhet vid användning eftersom risken finns att du tömmer batteriet – regulatorn kan ju inte strypa strömmen till konvertern. Även här behöver du en säkring mellan pluspol och konverterns plus-ingång och det står i konverterns manual hur stor den ska vara. För att slippa ha konvertern framme har jag monterat ett par IP67-kontakter på batteriet och satt säkringen på konverterkabeln.

 Hela systemet

Här kan du se hela systemet. Kylboxen till höger matas från laddregulatorn som sitter på batteriet. De långa kablarna är till för solcellerna. 12 V/230 V-konvertern är också den inkopplad – den kabeln har jag märkt med silvertejp för att skilja den från de andra förbrukarkablarna.

Som elektronörd och i tron om att hängslen bör kompletteras med livrem så har jag också byggt en liten voltmeter. Det är displayen som jag elegant tejpat fast på regulatorn, som tänds när man trycker på knappen. Den har jag monterat för att kunna se spänningen även om regulatorn skulle dö.

Mer information om systemet och resan finner du på ayearonwheels.com.

/Markus Auvinen, elcykelbyggare

Dela:

Ecodriving – bra för både klimatet och plånboken

Du vet säkert att du som bilist kan välja bilar som både drar lite bränsle och är krocksäkra. Till exempel kan det skilja 2–3 dl i bränsleåtgång per mil mellan modeller i samma storlek. Men visste du att du genom små förändringar i ditt körsätt kan minska CO2 utsläppen från bilkörningen med runt 10 procent?

Sparsam körning, eller ecodriving, handlar om framförhållning och teknik – små enkla medel som kommer att märkas på din bils bränsleförbrukning. Flera trafikskolor ger kurser i sparsam körning för dig som privatperson. Gatubolaget som förser de flesta av stadens förvaltningar med fordon erbjuder också kurser till stadens anställda.

Man kan säga att sparsamt körsätt kan uppdelas i åtta steg.
1. Kör med framförhållning – undvik stopp
2. Växla upp tidigt och kör på så hög växel som möjligt
3. Kör med jämnt gaspådrag och håll hastighetsgränserna
4. Motorbromsa
5. Kör inte på tomgång
6. Rulla i medlut och håll jämnt gaspådrag i motlut
7. Serva bilen regelbundet
8. Ta bort takboxen och annat som ökar bilens rullmotstånd

Trafikverket har satt samman en snabbkurs i sparsam körning. Är du anställd inom staden och vill veta mer om Gatubolagets kurser finns det information om dem här.

Dela:

Bilpool – i stället för egen bil

Behöver du bil när du ska storhandla, köpa möbler eller hälsa på kompisarna som bosatt sig en bit utanför stan där bussen inte stannar? Tycker du det känns onödigt, krångligt och dyrt att ha en bil för de få tillfällen du skulle använda den? Då kan bilpool vara ett gott alternativ för dig!

En bilpoolsbil använder du bara när du behöver och behöver inte bry dig om den i övrigt. Glöm allt som har med däckbyte, besiktning, tvättning och parkering att göra – allt detta ingår när du är med i en bilpool. De flesta pooler har också olika typer av bilmodeller, boka en liten om du är själv och inte behöver lasta mycket, ta en stor när du ska köpa bokhylla eller om ni är många som ska åka med! Bilpooler fungerar ungefär som en biluthyrning fast du bokar och hämtar bilen själv.

I Göteborg finns det flera olika bilpooler. Centralt i stan finns det gott om bilar. Många av dem utnyttjas av arbetsplatser under dagtid för att utnyttja bilarna så effektivt som möjligt. Även utanför centrum finns det många bilpoolsbilar, kolla i länkarna nedan vilka som finns nära där du bor eller arbetar!

Vad kostnaden är för att vara med i en bilpool varierar mellan poolerna och vilken bilmodell du är intresserad av att använda.

/David Backelin, Trafikkontoret

Fakta bilpool

Det finns flera olika bilpooler i Göteborg. En del är kommersiellt drivna och andra drivs av föreningar. I de flesta fall betalar du en startavgift samt för den tid du använder bilen. Bilpoolsbilen bokas på nätet och har en fast parkeringsplats. Med hjälp av smartcard eller din mobiltelefon låser du upp bilen och kör iväg. Bilpoolsbilarna är i regel nya vilket innebär att de i jämförelse med medelbilen är bättre ur miljösynpunkt och har bättre säkerhetsprestanda.

Här har du en karta över bilpoolsläget i delar av Göteborg 2014

De här bilpoolerna finns i Göteborg

Föreningar/kooperativ

Göteborgs bilkoop

Hisingens bilkooperativ

Bagarbil

Angereds bilkooperativ

Masthuggets bilkooperativ

Sambil

Flexidrive

Kommersiella bilpooler

Sunfleet

Moveabout

Dela:

9 tips till en vårfixad cykel

Våren är här och fåglarna kvittrar – eller är det din kedja? Med Cykelkökets tips för hur du på bästa sätt tar hand om din cykel är det bara att sätta igång och kolla. Här är Cykelkökets nio steg till en vårfixad cykel:

1. Är din kedja utnött? Kedjor är slitdelar! Om du cyklar på en utsliten kedja så nöter du ned resten av drivlinan (kuggkransarna fram och drev bak). Du kan grovt bedöma kedjans skick genom att sätta kedjan på den största kuggkransen fram och försöka lyfta den mot framhjulet. Om den lyfter mer än 2-3 mm är det dags att byta. Om den verkar väldigt sliten så bör du inspektera kuggkransarna och bakdrev och överväga att byta dem ifall dessa också är utnötta.

2. Vårda din kedja: Rengör och smörj. Om din kedja harmoniserar med vårfåglarna, det vill säga att den kvittrar, så är det ett tecken på att den bör smörjas. Glöm inte att torka av kedjan innan du smörjer in den och torka av överflödig olja efteråt. Vilket smörjmedel som är bäst är ett evigt diskussionsämne, men använd inte olja som härsknar, som matolja.

3. Kontrollera kedjespänningen: Låt inte kedjan hänga. Om du har en oväxlad eller navväxlad cykel så bör du kontrollera att kedjan inte hänger slak. I så fall bör du korta kedjan vid behov och/eller spänna den genom att flytta hjulet bakåt i utfallsänden (även kallad dropout). Om kedjan slakar så riskerar den att hoppa av och du blir utan bakbroms och framdrivning!

4. Däck och slang: Förslitning och tryck. Se till att kontaktytan mot marken på ditt däck inte är för utnött och att väven i däcket inte börjat spricka upp. Små sprickor i gummit är inget att oroa sig för, så länge som de inte ökar risken att vassa saker fastnar i dem. På de flesta däck står ett rekommenderat däcktryck som ger en fingervisning om hur hårt däcket bör vara pumpat. Om du använt dubbdäck under vintern, ta då av dem genast. Annars nöts de fort mot den bara asfalten.

5. Bromsar: Höljen, bromsgummin och bra grepp. En cykel som inte kan drivas framåt är kass. En cykel utan fungerande bromsar är livsfarlig. Kontrollera att bromsgummit inte är nedslitet, ifall du har sådant, och att bromsarna tar väl. Se över vajrar och vajerhöljen eftersom de kan försämra bromsverkan. Rena fälgar sliter mindre och griper bättre!

6. Inget skrammel: Muttrar och skruvar ska sitta fast. Någon som mekat med cykeln kan ha glömt att dra åt något, eller så kan något ha skakat löst vid normal användning av cykeln. Ingen vill tappa ett hjul eller en pakethållare på vägen. Låter det som om en anka fastnat på din cykel? Kontrollera att en stänkskärm inte ligger an mot hjulet!

7. Var laglig: Broms, ringklocka, reflexer och lysen. Enligt lag måste en cykel ha broms och ringklocka. Om den cyklas på i mörker så måste den även ha reflexer och lysen. Detaljer och regler för speciella cyklar går att finna på till exempel lag24.se. Om du är under 15 år gammal så måste du enligt lag också bära hjälm! Visa hänsyn till dina medtrafikanter, inklusive andra cyklister, och använd trafikvett!

8. Inga torra, glappande lager. Se över dina kullager i till exempel hjul och vevparti, så att de går runt mjukt och inte glappar. Hur ofta du bör fetta om lager beror på typ och hur du använt cykeln. De flesta är nog överens om att alla lager bör ses över minst vartannat år.

9. Förebygg frustration: Fetta in! Om du aldrig eller sällan smort din styrstam eller sadelstolpe, gör det! Det finns få saker som är så frustrerande som fastrostade styrstammar och sadelstolpar.

Känner du dig sugen på att fixa detta men osäker på om du klarar av det själv? Kom förbi Cykelköket på Vegagatan 1, tisdagar och torsdagar kl. 18–20 och lördagar kl. 15–17 så kan du få hjälp och låna verktyg. Det är gratis, men om du blir medlem för en liten slant så får du en snygg Cykelköket-sticker att vårpimpa cykeln med! Cykelköket är en ideell förening som drivs i samarbete med Studiefrämjandet och har som syfte att främja cykling och folks kunskap i cykelmek.

Du kan även beställa Cykelköket för evenemang eller besöka oss på Re:cycle på Chalmers, 2015 är dags den 22 April. Där kan du bli medlem i Chalmers Students for Sustainability och Cykelköket och därefter få en cykel att fixa till, förutsatt att du får en tillräckligt bra plats i kön. Här hittar du 2015 års evenemang

Trevlig vårcykling!

/Kalle, Cykelköket

Källor och länkar:
Lag om cykelutrustning
Sheldon Brown har en något svårnavigerad sida på engelska, men med väldigt mycket information om cyklar.
Mer cykelmek, även den här sidan på engelska.

Dela:
MENY