NordForsk: Agneta Hörnell, projektledare ProMeal

Skolmat kan minska socioekonomiska skillnader

Visste du att skolmat kan bidra till att utjämna socioekonomiska klyftor? Jämlikt Göteborg arbetar hårt för att alla barn ska klara kunskapskraven i skolan. Det kan handla om att jobba för ökad närvaro eller att alla skolor i staden har samma kvalitet på utrustning. Men även måltiden är faktiskt en viktig del i lärandet för att nå godkända betyg. Strategigruppen inom Måltid Göteborg arbetar med frågan genom allt från gratis frukost till matråd.

Måltiden är ett viktigt redskap för att skapa ett mer jämlikt samhälle. Inte minst i skolan. Måltid i Göteborg – som utgår från Jämlikt Göteborg – arbetar med inventering, dokumentation och att sprida goda exempel. I fjol gjorde man en stor workshop, och man arbetar med en rad saker som gratis skolfrukost i Angered, frukostföreläsningar i Centrum, fler lunchalternativ i Lundby.

– Och både Lundby och Centrum bjuder in vårdnadshavare till träffar med barn, föräldrar och ofta syskon. Då pratar vi om mat, näring och matsalsmiljön, till exempel ljudvolymen, och föräldrarna får smaka på skolmaten, säger Anna Rombin Sundbäck, områdeschef Intern Service i SDF Centrum.

Internationell forskning visar att måltider påverkar skolelevernas resultat: bättre mat i skolan kan leda till bland annat förbättrad koncentration, ökad närvaro och ökat välbefinnande. I förlängningen kan det bidra till att utjämna socioekonomiska skillnader. Agneta Hörnell, professor i kostvetenskap vid Umeå universitet, är projektledare för ProMeal – en stor pågående studie om kost, hälsa och lärande hos barn i Norden. Just nu sammanställs alla data som samlats in, och redan nu ser forskarna klara tendenser:

– Vi ser till exempel samband mellan hur barnen åt och koncentrationsförmåga och minneskapacitet ett par timmar efter lunchen, säger Agneta Hörnell.

Det finns mycket man kan jobba med kring skolmåltider: koppla ihop dem med undervisning, schemalägga lunchrasten som ett lärarlett pass (det har man gjort i Finland med lugnare lunchmiljö som resultat), fruktstund, separera uterast och matrast för att minska stressen i matsalen.

– Skolmaten är en väldigt outnyttjad resurs – vi lägger ju stora pengar på det. Det är väldigt bra om man vill satsa på att använda den ordentligt, säger Agneta Hörnell.

Strategigruppen i Måltid Göteborg vill framöver bland annat arbeta mer med matsalsmiljön, undersöka möjligheter till schemalagda luncher, och involvera pedagoger i måltiden.

– Skolmat handlar om så mycket mer än matönskemål. Det finns massor man kan göra! säger Anna Rombin Sundbäck.

/Johanna Westlund

Läs mer om arbetet med Jämlikt Göteborg här.
Här hittar du Jämlikt Göteborg på Facebook.

Bild: NordForsk, via Flickr.com, CC-licens CC BY 2.0

På bilden: Agneta Hörnell, professor i kostvetenskap vid Umeå universitet.

Dela:
MENY